25 years of traveling

vrijdag, maart 23, 2007

van uw reporter ter plaatse...

Hier volgt één van de reisverslagen, naar huis gestuurd tijdens mijn reis door Iran... Enjoy!



Salam,

Terug in Teheran na een tour door centraal Iran. Iedereen bekeren is niet gelukt, teveel imams, ayatolla's, mulla's enz...
Van Teheran naar Shiraz gevlogen, vervolgens met de bus naar Yazd, Esfahan, Kashan en nu terug in Teheran. Morgen nog even voor een blitsbezoek naar Mashad vliegen, de heiligste stad in Iran. Alvorens richting België terug te komen.

Wat ben ik zoal tegengekomen: Women in Black, Iraanse macho's waartegen de Belgische compleet verbleken, Iraanse feest- en dus ook sluitingsdagen, woestijn en bergen, regen en wind, zon en hitte, theehuizen en waterpijpen (perfecte vervanging voor het gemis van een drupje alcohol en een vleugje wiet). And last but not least... Ne Belg (knap, blond, jong, onbezonnen, gedichten van Hafez citerend, filosoof, farsi sprekend, kortom wat wil een jonge vrouw op pad door Iran nog meer) die het toch anderhalve week in mijn gezelschap heeft uitgezongen. Grootste avontuur was vluchten met onze driver en gids in een peugeot 504 aan de Iraanse macho's in uniform (de driver was zijn rijbewijs thuis vergeten en daar lachen ze niet mee). En terwijl de hilariteit op de achterbank toenam riep de driver: "Don't laugh! Say your prayers!!!"

Verder heb ik dus de geneugden van het theehuis ontdekt (en dan bedoel ik niet de thee) maar al de verschillende varianten waterpijptabak (met als favoriet munt en als nipte tweede appel) en de eer om in deze 'men only-gelegenheden' ontvangen te worden als 'temporary honorary male guest'. Een goed glaske wijn daar kan ik hier alleen maar van dromen, de enige alcohol verkrijgbaar, op de zwarte markt weliswaar, is verdunde ethanol met fruitsap. Verder ben ik ondertussen zeer bedreven in DE Iraanse vrijetijdsbesteding aller generaties: De piknik: Men neme zijn heel hebben en houden van keukengerief tot beddegoed, rijdt naar een plekje met 3 sprieten gras, bij voorkeur een rond punt waar de 2 drukste straten van de stad kruisen en men spendeert de dag daar, kijkend naar het verkeer, genietend van de stilte, de frisse lucht inademend...

Mijn variant: een halve kilo nougat, een watermeloen, een vers lavashbrood, een blik tonijn, bananen, pistache noten en water. Als dessert: bekomen in een theehuis tot sluitingstijd alvorens mij in het nachtleven, binnen de 4 muren van de hotelkamer, te begeven...

Greetz,
KR=10