25 years of traveling

maandag, november 13, 2006

persepolis

Eén van de meest speciale landen die ik heb bezocht is Iran. Het is moeilijk hierover een verslag te schrijven dat de Iraanse bevolking de eer aan doet die ze verdient en tegelijkertijd ook een kritische blik te werpen op Iran als land zelf en het huidige bewind. Mijn bezoek aan Iran dateert van april 2004, op dat moment was Mohammed Kathami president en werd er stilaan een iets liberalere koers gevaren, hoewel dat natuurlijk allemaal relatief is. In 2005 zijn er echter presidentsverkiezingen gehouden en werd Kathami opgevolgd door huidig president Mahmoud Ahmedinejad, een omstreden zeer conservatief politicus.

Dit weekend heb ik het boek "Persepolis" gekocht, een stripverhaal van Marjane Satrapi. Satrapi is opgegroeid in Iran in een intellectuele familie. Het boek is haar autobiografie, in haar inleiding schrijft Satrapi dat het boek geschreven is om de herinnering te behouden en om een ander beeld van Iran te schetsen dan de meeste westerlingen hebben. Het begint in 1979, het jaar van de islamitische revolutie en het invoeren van de hoofddoeken.


Ik ben ondertussen een heel eind opgeschoten in het boek en ik kan nu al zeggen dat het een echte aanrader is. En tot hiertoe bevestigt het boek het idee dat ik had na mijn bezoek, het gros van de westerlingen heeft een beeld van Iran dat lang niet altijd klopt met de werkelijkheid.

To be continued...



Naar blog overzicht