25 years of traveling

zondag, december 03, 2006

i'm leaving on a jetplane

Don't know when I'll be back again...

Een groot deel van de landen die ik heb bezocht, heb ik in 1 trip bezocht. Ik heb er altijd van gedroomd een lange 'wereld'reis te maken. Waar die droom vandaan gekomen is weet ik niet, wanneer die ontstaan is weet ik ook niet... Ik heb wat reizen betreft geen voorbeelden in mijn omgeving, ik kende geen mensen die verder dan Europa waren geweest en al zeker niet met een rugzak dus vraag me niet hoe ik op't idee gekomen ben. Hoe dan ook, ik herinner me wel nog dat wanneer we met de fiets onderweg naar school waren er wel eens gepraat werd over wat we eigenlijk later wilden doen en 1 van de dingen die ik dan altijd antwoordde, was rondreizen...

De beslissing om echt te vertrekken heb ik in Jordanië genomen, en nog datzelfde jaar moest het ervan komen. Ik heb meteen bij terugkomst in België tijdskrediet aangevraagd van 1 januari tot 30 juni 2003 en heb de maand ervoor (december 2002) verlof genomen. Zo kwam ik op 7 maanden. Ik had op dat moment nog geen idee naar waar... Dat is er gekomen ergens in mijn slaap, ik schoot wakker en wist dat ik naar Bangkok moest. Daar zou alles beginnen. Vanuit Bankok zou ik Thailand doorkruisen, de grens oversteken naar Cambodja, Vietnam, Laos, op één of andere manier naar het Midden Oosten gaan, de overland route van Caïro naar Istanbul volgen en daar door de poort van Europa terug naar België komen.

En dus heb ik een One-Way ticket Brussel Bangkok gekocht... Verder heb ik niets vastgelegd, het doel was immers "vrij" te zijn, geen rekening te moeten houden met vooraf geplande terugvluchten, vrij te zijn om zoveel tijd door te brengen als ik wilde op plaatsen waar ik graag was, zonder tijdslimiet,... Iets wat voor mij vooral frustrerend was (is) als ik binnen een bepaald tijdsbestek van enkele weken op reis was. Want hoe meer tijd ik op de ene plek doorbracht, hoe meer tijd ik verloor voor iets anders en het eindigde dan soms met moeilijke keuzes... Bovendien moest mijn route zich kunnen aanpassen, kortom ik moest kunnen gaan naar plekken die andere mensen me aanraadden, naar plekken waar ik onderweg over las,...

Uiteindelijk ben ik niet zoveel van mijn oorspronkelijk plan afgeweken. Ik ben van Laos terug naar Bangkok gevlogen, van Bangkok naar Dubai waar ik een dag en een nacht ben geweest en vandaar naar Caïro, zo over land naar Istanbul, van Istanbul naar Firenze en terug naar België. Ik ben onderweg wel heel wat dingen tegengekomen die aanleiding zouden kunnen geweest zijn om een andere koers te varen, zoals het uitbreken van SARS in Zuidoost Azië, de inval van de Amerikanen in Irak, en al de daarop volgende demonstraties, protesten en onrust in de omringende landen. Deze gebeurtenissen hebben een zekere invloed op mijn trip gehad, vooral de oorlog in Irak die de sfeer in het Midden Oosten sterk beïnvloedde. Toch heeft dit ervoor gezorgd dat dit voor mij één van de interessantste ervaringen was. Het heeft mijn beeld over het Midden Oosten helemaal veranderd en meer inhoud gegeven aan mijn ervaringen daar.

En hoe voelt het om in een vliegtuig te stappen zonder ticket terug, met slechts 8,5 kg bagage en mijn paspoort en een creditcard...? Niet speciaal eigenlijk, ik ben gewoon vertrokken voor een lange 'vakantie', ik wist dat moest het me niet bevallen ik altijd terug zou kunnen komen, een vliegticket kan je immers overal kopen. Ook het internet doet grenzen vervagen en maakt communicatie met het thuisfront heel gemakkelijk. Voor de rest was ik de eerste maand vergezeld van enkele goeie vrienden uit België die door Thailand zijn meegereisd, heb ik onderweg heel wat interessante toffe mensen leren kennen, heb ik in Egypte "bezoek" gehad van mijn ouders en ben ik door m'n beste maatje terug opgepikt in Italië. En zo vliegt de tijd sneller dan je zou durven vermoeden voorbij... en zo heb ik meer bewondering dan ooit gekregen voor de vele mensen die me zijn voorgegaan in tijden dat er nog geen 'rough guides' of internet waren...




Naar blog overzicht