25 years of traveling

dinsdag, februari 06, 2007

temporary honorable man

Sinds de Islamitische revolutie in 1979 is het openbaar leven in Iran een mannen aangelegenheid. Vrouwen lopen er niet onvergezeld op straat rond, ze zijn altijd in groep gehuld in chador en vergezeld van een man... Die chadors beginnen in de grote steden te veranderen in gecentreerde jassen, bij de jeugd zelfs maar tot kniehoogte. Maar alleen over straat lopen, dat gebeurt nog steeds niet.

Alleen gaan winkelen, gaan eten in een restaurant, of een kop thee gaan drinken, daar is geen denken aan... Zelfs met een groep vrouwen naar een theehuis gaan, zoals hier in het westen de normaalste zaak is voor koffie en gebak, is ginder absoluut not done... Een bezoek aan een theehuis is men-only, de grote theehuizen in de buurt van shoppingcentra en markten hebben tegenwoordig een "familycorner" ergens ver weggestoken uit het zicht. Hier zijn vrouwen toegelaten, vergezeld natuurlijk van de man des huizes mogen ze in dit duistere hoekje hun thee consumeren en zelfs waterpijp roken...

Als Westerse vrouw is zoiets ondenkbaar, beeld je eens in dat in plaats van je wekelijks koffiekransje met vriendinnen, je plots een man moet meenemen. Niet alleen vervelend voor de vrouwen maar zeker ook voor de man in kwestie ;-)... Als koffieverslaafde toerist in Iran zat ik dus met een probleem, want waar raak ik aan koffie? Gelukkig zijn de Iraniërs vindingrijk en in plaats van mij de deur te wijzen werd ik welkom geheten als "temporary honorable man" en kon ik gewoon mijn broodnodige kop koffie drinken, weggestopt in een hoekje van het theehuis... Meer dan eens kreeg ik koekjes, nootjes en een waterpijp bij die koffie! Gastvrij zijn ze dus wel maar enkel omdat ik tijdelijk verheven was tot het rijk der eerbare mannen...


Als "temporary honorable man" in een openlucht theehuis






naar blog overzicht

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Spijtig dat je net "man voor een ogenblik" was in een land van lange, niets onthullende gewaden. Anders zou je nooit meer anders willen. Ongestoord gore moppen tappen, pinten zuipen enz.... Vraag maar aan dhr. Aertbeliën.

dinsdag, februari 06, 2007 10:55:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Spijtig dat je net "man voor een ogenblik" was in een land van lange, niets onthullende gewaden. Anders zou je nooit meer anders willen. Ongestoord gore moppen tappen, pinten zuipen enz.... Vraag maar aan dhr. Aertbeliën.

dinsdag, februari 06, 2007 10:55:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ja, da is wa.

woensdag, februari 07, 2007 9:13:00 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home