25 years of traveling

donderdag, maart 08, 2007

internationale vrouwendag

8 maart 2003, Pakse - Laos, meer dan 3 maanden onderweg, ik verloor stilaan mijn tijdsbesef... De dagelijks routine was geen probleem, dat is leven op het ritme van de natuur, 't is nacht als het donker is en dag als het licht is. Maar of het nu zaterdag, zondag of bijvoorbeeld woensdag is, dat gevoel was ik allang kwijt. Het is ook niet van belang, moeilijker wordt het als je ook de datums kwijt bent, stilaan vergat ik of het nu de 7de van de maand was of 11de. En ook dat was niet van belang, ik had tijd in overvloed... De eenvoudigste oplossing is een kalendertje, ik had dat ergens op een bladzijde in een boek gekrabbeld... Feestdagen zijn ook een handige reminder. Zelfs al worden die niet echt gevierd, ze zijn toch overal gekend, 8 maart is er zo één: de internationale vrouwendag.

Ik was door Laos aan het reizen met Annemarie, we kwamen elkaar tegen in Vietnam, hadden min of meer dezelfde plannen en besloten dus met z'n 2 verder naar Laos te reizen. En we waren dringend toe aan een goei fuif... muziek, dansen, drinken, eens goed uit de bol gaan, dat moest zeker kunnen in Pakse, een provinciaal stadje in Zuid Laos, internationale vrouwendag was DE gelegenheid!

We gingen ons "girl-thing" beginnen met shoppen, Pakse had een groot spik splinter nieuw shoppingcentrum... Wat was dat een tegenvaller! Het gebouw stond er, maar daarmee was alles gezegd, het was helemaal leeg! Op zoek dan maar naar een cafe... niets... een discotheek... niets... een bioscoop... niets... Enige plek waar we onze toevlucht toe konden nemen was een ijscrème-shop. Erg welkom om de de frustratie weg te snoepen, verse ijscrème tot we er bijna misselijk van werden.

Aan de tafel naast ons zat een bende lokale jeugd een verjaardag te vieren ook met ijscrème en LaoLao, een "homemade" sterke drank overal naar eigen recept te verkrijgen in Laos. Ze nodigden ons uit aan hun tafel en vroegen of we zin hadden om mee op stap te gaan. Volgens hen was er een heuse "nightclub" in Pakse. En wij waren daar echt aan toe zijn dus gingen we ervoor, met z'n 16 ofzo in een pick-up truck en op naar de "nightclub"... Onze verrassing was dan ook groot toen die nightclub een rollerdisco bleek te zijn waar de plaatselijke jeugd (lees: 15 - 16 jarigen) een avondje uit de bol gaat op wieltjes! Gelukkig bleven die wieltjes ons gespaard en toen wij stilaan begonnen te vrezen dat het een saaie avond zou worden, verschenen de flessen whiskey op tafel... Let the party begin!!!

Hoe de avond verder is verlopen kan ik mij (helaas) niet meer herinneren, 1 ding staat vast: ik heb de internationale vrouwendag gevierd! Serieus gevierd, de kater nadien was niet te overzien, de geur van whiskey kan ik nu zoveel jaar later nog steeds niet verdragen... En als mijn tijdsbesef al niet weg was voor die avond, dan was het erna wel helemaal verdwenen... Dagen heb ik mijn hangmat niet meer verlaten om te bekomen van de nadorst en de koppijn... Wat een vrouw al niet moet overhebben om haar eigen feestdag te vieren ;-)...



Op de internationale vrouwendag: Schol !!!




Naar blog overzicht